سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی [خدا] برتر از ترس [از خدا [است . [امام صادق علیه السلام]
(( مقدمه)) کتاب واژگان زبان میمه ای اثر جدید استاد معینیان - نتیجه صدرالاسلام
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
: جستجو
اوقات شرعی

  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 100
  • بازدیدهاازاسفند85: 430885
    » درباره من
    (( مقدمه)) کتاب واژگان زبان میمه ای اثر جدید استاد معینیان - نتیجه صدرالاسلام
    علی وطن خواه
    وبگردی که درسال 83 به فکر قدیمیان خود افتاد

    میرزا حسن شهیدی متخلص به (طوبی) از علمای قرن 18 در منطقه میمه ویدئو
    » پیوندهای روزانه
    آلبوم میمه ای ها [671]
    میمه ای ها [230]
    [آرشیو(2)]


    » یادداشت ها < درصورت خالی بودن به آرشیو بروید >
    سخن مسئول سایت[48] . سیمای تاریخی میمه[22] . چهره ها[20] . ادبیات و ضرب المثل های میمه ای[11] . معرفی بلاگر[10] . اماکن تاریخی میمه[8] . گویش میمه[7] . اخبار میمه[6] . مذهب در میمه[6] . گزارش تصویری[5] . میمه[5] . وطن خواه[5] . ویژه[4] . جغرافیای میمه[3] . اسطوره ها[2] . وجه تسمیه میمه[2] . تبریک و تسلیت . رمضان . محرم . محلات میمه . محیط زیست منطقه میمه . شهدای . شهرها و روستاهای منطقه میمه . صدرالاسلام . صنعت و معدن درمیمه . فرش در میمه .
    » آرشیو مطالب
    اخبار میمه
    جغرافیای میمه
    اماکن تاریخی میمه
    مذهب درمیمه
    فرش میمه
    گویش میمه
    اسطوره ها
    معرفی بلاگر
    تبریک و تسلیت
    وجه تسمیه
    سیمای تاریخی میمه
    محلات میمه
    چهره ها
    سخن مسئول سایت
    شهرها و روستاهای منطقه میمه
    محیط زیست منطقه میمه
    ادبیات و ضرب المثل های میمه ای
    گزارش تصویری
    ویژه های میمه

    » لوگوی وبلاگ


    » لینک دوستان
    وبلاگی از ازان
    شاعر وزوانی
    میمه ی اصفهان
    دانشجو دات ای تی وزوان
    وبلاگ هیات قمربنی هاشم (ع)
    وبلاگی از وزوان - یک کاسه داغ کاچی
    کیمیا
    هیات کریم ال طه
    میمه قرق
    دکتر هادیزاده
    آرمان هاشمی
    لایبیدی ها
    خاک آشنا
    وطن خواه
    آلبوم میمه ای ها
    شهرداری میمه
    سه کلهرود
    وبلاگ ازان
    پیک میمه
    حسن رباط
    مقصود
    صبح میمه
    هیات جانثاران - سرکار خانم متقی
    میمه سیتی
    سایه بید
    شرکت اینترنتی جم
    وزوان سیتی
    نوید توکل
    آقای فخریان
    ویو زادگاه من
    شفق جوشقان
    وز- وان
    مهندس شهنازی - استرالیا
    آموزشگاه زبان پارسه میمه
    ترنج جوشقان
    غلانیوز
    روستای من ازان
    وزوان سیتی
    قهرودی ها
    آرمان جوشقان
    کامویی ها

    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب
    »» (( مقدمه)) کتاب واژگان زبان میمه ای اثر جدید استاد معینیان

     چشم   های جستجو گری که عرصه خاک ایران اسلامی و گستره استان شهید پرور اصفهان را بر نقشه می نگرد . در بخش شمال غربی استان اصفهان ، پیکر تکیده اما پاک و استوار بخش میمه را می بیند که چون پرنده ای قصد بال گشودن و پرواز دارد. اما توان و بنیه پرواز ندارد و در پهنه دشت جلگه ای، شانه بر رشته کوه عظیم و با شکوه کرکس مرکزی دارد و بال هایش را برای در آغوش کشیدن صخره های رشته کوه زاگرس مرکزی گشوده است .از دیرباز این پهنه از خاک ایران را می شناسم ، از زمان بهمن ابن اسفندیار و گشتاسب در گستره امپراتوری بزرگ هخامنشی ، تا زمانی که این خطه جزئی از خاک عراق عجم بوده (سرزمین تیمره) سرزمینی که سینه بر سینه تاریخ می ساید (1) و روزگاری که جزئی از خاک شهرستان کاشان (اولین مرکز مدنیت و تمدن در فلات مرکزی ایران) بود و امروز که بخشی از شهرستان تازه تاسیس و بی هویت شاهین شهر شده است( قبائی که برازنده این خطه و سرزمین کهن و باستانی نیست)

     بخش میمه با مساحت 3637 کیلومتر مربع از شمال به روستاهای رباط ترک ، گلچشمه و یکه چاه از توابع شهرستانهای دلیجان و محلات و از غرب به روستاهای ورزنه، کنجدجان و تیکن از توابع شهرستان گلپایگان و از غرب به روستاهای، سه ، بیدشگ و دهلر از توابع شهرستان نطنز و شهر جوشقان قالی و روستاهای آزران و تجره از توابع شهرستان کاشان و از جنوب به روستاهای جهاد آب و مورچه خورت از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه و روستاهای میرآباد و حسین آباد شهرهای دهق و علویجه از توابع شهرستان نجف آباد ختم می شود.

    از میان مناطق مسکونی این بخش، شهر میمه (بدلیل وسعت خاک و جمعیت زیاد و سابقه تاریخی و مدنیت و اهمیتی که جاده اصفهان تهران به آن داده) به عنوان مرکز این بخش پهناور در نظر گرفته شده است .

    بخش میمه بیش از 50 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده، که در هر نقطه جغرافیایی آن، به گویش و لهجه ای خاص سخن می گویند. از روستای حسن رباط به سمت لوشاب ، لا بیبد و موته بدلیل نژاد اولیه ساکنین شان و همچنین همجواری با اقوام فارسی زبان ، زبان و لهجه آنان به فارسی گراییده که با (زبان پهلوی اشکانی) نزدیک است، از روستای ونداده به سمت خسروآباد، قاسم آباد و سعید آباد بدلیل مهاجر بودن اقوام عرب و زندیه که از مناطق فارس و روستای عربستان به این منطقه مهاجرت نموده اند، زبان ، فارسی با ریشه پهلوی اوایل ساسانیان دیده می شود اما در شهرهای میمه، و زوان و روستاهای زیاد آباد و ازون که در مرکز این بخش قرار دارند . گستره و پراکندگی لهجه شیرین و کهن میمه ای راجی ، نقش محوری و معیار این گویش و لهجه را ایفا می کند .

    و اما هدف از تالیف و گردآوری این کتاب : بسیاری از زبانهای بشری بوده اند که در ادوار گذشته مکتوب نشده اند و اکنون هیچ نشـانی از آنها نیست ( فرهنگ جامع نیم زبان میمه ای ) گامی است ناچیز ، جهت معرفی و ثبت واژگانی نیـم زبان میمه ای که متـاسفانه در حـال تغییر و تطول شدیدی قـرار گرفته است . هر چند که این دفتر خالی از ایراد نبوده و نیست زیر اگر می بایست چندان تامل می کردم تا خامی های کارم پخته و کاستی های آن ، همه برطرف شود. این مجموعه هرگز به

     

    مرحله کنونی و ارائه خود نمی رسید . از این رو با تلاشی در حد بضاعت خود خواستم دریچه ای بگشایم تا از این منظر به فـرهنگ غنی مردم این سامان بهتـر و کارشناسانه تر نگریسته شود شناختی که بسیار هم جای کار دارد . اما این کار ساده ای نخواهد بود زیرا زبان هر قومی، ترکیبی پیچیده از فرهنگ ، هویت تاریخی، مدنیت، نژاد، شرایط اقلیمی و جغرافیایی، شرایط اقتصادی ، آداب و رسوم و شیوه معیشت آنهاست که طی دهها و صدها قرن با ذوب عناصر مختلف به صورت یک زبان و گویش جلوه گرشده است .

    تحمل سختی چنین تحقیقاتی گویای علاقمندی نگارنده به موضوع تحقیق است . اما بدون شک این گام نخست ، نیازمند آن است که دیگر پژوهشگران نیز گام های بعدی را بردارند و بدین ترتیب در مباحث تاریخی ، جغرافیایی ، فرهنگ ، رسم و رسوم ، جامعه شناسی و مردم شناسی این خطه از خاک مقدس کشورمان جایگاه شایسته خود را بیابند و ظرفیت های گوناگون نهفته در دل این خاک را شناخته و پاسخی مناسب با شرایط شتابان رشد و توسعه در کشورمان ، بدان بدهند.

    آنچه در این کتاب ارائه گردیده، حاصل سالها گردآوری منابع و لغات نیم زبان میمه ای است، جستجو و کندو کاو در واژه ها و دستورات ویژه کاربردی آنها و تطبیق این نیم زبان با زبانها و نیم زبانهای مشابه دیگر چون زبانهای : کردی، لری، بلوچی، لاری، بندری، اوزی و در نهایت مراجعه به فرهنگ زبانهای اصیل (پهلوی و اوستایی ) است که در دو جلد گردآوری شده است.

    در راه گردآوری و تالیف این مطالب، عزیزان و بزرگوارانی به من عنایت نموده و کمکهایشان را از من دریغ نداشته اند که لازم می دانم سپاس و تشکرات قلبی خود را تقدیمشان بدارم و نامشان را در این مقدمه ذکر کنم که نشانه کوچکی از حق شناسی من به درگاهشان باشد، آقایان حاج فرهاد زاهدیان، حاج عباسعلی گنجی، سرکار خانم رفیعی، همسرم خانم زاهدیان و دخترانم بهاره و شیما که در تالیف و طراحی کتاب با من همکاری شایانی داشته اند و جا دارد در اینجا برای همه آنها آرزو سلامتی و موفقیت های روز افزون از درگاه خداوند منان مسئلت نمایم .

     

     

     

    محمد تقی معینیان

    ادامه دارد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( دوشنبه 90/12/1 :: ساعت 11:44 عصر )
    JavaScript Codes
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن