سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان امّت من، مانند پیامبران بنی اسرائیل اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
وقایع تاریخی میمه - قحطی سال 1299 در منطقه میمه - نتیجه صدرالاسلام
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
: جستجو
اوقات شرعی

  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 34
  • بازدیدهاازاسفند85: 430718
    » درباره من
    وقایع تاریخی میمه -  قحطی سال 1299 در منطقه میمه - نتیجه صدرالاسلام
    علی وطن خواه
    وبگردی که درسال 83 به فکر قدیمیان خود افتاد

    میرزا حسن شهیدی متخلص به (طوبی) از علمای قرن 18 در منطقه میمه ویدئو
    » پیوندهای روزانه
    آلبوم میمه ای ها [671]
    میمه ای ها [230]
    [آرشیو(2)]


    » یادداشت ها < درصورت خالی بودن به آرشیو بروید >
    سخن مسئول سایت[48] . سیمای تاریخی میمه[22] . چهره ها[20] . ادبیات و ضرب المثل های میمه ای[11] . معرفی بلاگر[10] . اماکن تاریخی میمه[8] . گویش میمه[7] . اخبار میمه[6] . مذهب در میمه[6] . گزارش تصویری[5] . میمه[5] . وطن خواه[5] . ویژه[4] . جغرافیای میمه[3] . اسطوره ها[2] . وجه تسمیه میمه[2] . تبریک و تسلیت . رمضان . محرم . محلات میمه . محیط زیست منطقه میمه . شهدای . شهرها و روستاهای منطقه میمه . صدرالاسلام . صنعت و معدن درمیمه . فرش در میمه .
    » آرشیو مطالب
    اخبار میمه
    جغرافیای میمه
    اماکن تاریخی میمه
    مذهب درمیمه
    فرش میمه
    گویش میمه
    اسطوره ها
    معرفی بلاگر
    تبریک و تسلیت
    وجه تسمیه
    سیمای تاریخی میمه
    محلات میمه
    چهره ها
    سخن مسئول سایت
    شهرها و روستاهای منطقه میمه
    محیط زیست منطقه میمه
    ادبیات و ضرب المثل های میمه ای
    گزارش تصویری
    ویژه های میمه

    » لوگوی وبلاگ


    » لینک دوستان
    وبلاگی از ازان
    شاعر وزوانی
    میمه ی اصفهان
    دانشجو دات ای تی وزوان
    وبلاگ هیات قمربنی هاشم (ع)
    وبلاگی از وزوان - یک کاسه داغ کاچی
    کیمیا
    هیات کریم ال طه
    میمه قرق
    دکتر هادیزاده
    آرمان هاشمی
    لایبیدی ها
    خاک آشنا
    وطن خواه
    آلبوم میمه ای ها
    شهرداری میمه
    سه کلهرود
    وبلاگ ازان
    پیک میمه
    حسن رباط
    مقصود
    صبح میمه
    هیات جانثاران - سرکار خانم متقی
    میمه سیتی
    سایه بید
    شرکت اینترنتی جم
    وزوان سیتی
    نوید توکل
    آقای فخریان
    ویو زادگاه من
    شفق جوشقان
    وز- وان
    مهندس شهنازی - استرالیا
    آموزشگاه زبان پارسه میمه
    ترنج جوشقان
    غلانیوز
    روستای من ازان
    وزوان سیتی
    قهرودی ها
    آرمان جوشقان
    کامویی ها

    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب
    »» وقایع تاریخی میمه - قحطی سال 1299 در منطقه میمه

    دراین صفحات مطالب جدیدی درباره  وقایع تاریخی میمه و چهره های ماندگار این منطقه  که  نتیجه تلاش و تحقیق دوست اندیشمند جناب حاج آقا محمدتقی معینیان است ، برای شما منتشر می شود. این تحقیقات ارزشمند مرجعی مفید و مستند ازتاریخ میمه است که قطعا برای شما جالب و خواندنی می باشد.

     قحطی سال 1299 در منطقه میمه

    در سال 1333 هجری قمری مطابق سال 1299 شمسی حدود 3 سال بر اثر خشکسالی و شدت سن خوارگی در منطقه میمه محصولات کشاورزی نابود شدند. شدت خشکسالی در این سالها به حدی بود که در بیابانها و مراتع هم گیاهان روئیده نمی شدند.

     محصولات کشاورزی بر اثر آفات سمایی و سن خوارگی از بین رفتند. مدت سه سال زارعین کاشتند اما برداشت نکردند تا این که در اواسط زمستان متدرجاً خلق از گرسنگی هلاک و مرگ و میر شروع شد اکثر اهالی که توانی برای خروج از منطقه میمه داشتند آواره شهرها و نقاط همجوار شدند در شهر میمه و روستاهای تابعه فقط خوانین و عمده مالکان که استطاعتی و انبانی گندم و جو داشتند باقی ماندند. بعضی از خوانین فقرا و مساکین را یاری دادند اما تعدادی فقط اموال و املاک آوارگان و مردگان را تصاحب کردند. 

    نقل قول می شود تعدادی از آوارگان که جان به در برده بودند وقتی بعد از قحطی به دیار خود برگشتند خانه و اموالشان در تملک خوانین بود و به ناچار مجبور بودند به نوکری بر روی زمین و املاک خود برای خوانین و اربابان بپردازند. درسالهای قحطی کمبود مواد غذایی از یک طرف و عدم رعایت مسایل بهداشتی و نبود  پزشک ، دارو ، آلودگی محیطی و بیماریهای واگیردار کشنده از طرف دیگر ، عامل مرگ و میر و هلاکت جمعیت زیادی از اهالی منطقه گردید براساس دست نوشته مرحوم میرزا صادق زیادآبادی در سال قحطی در روستای زیادآباد 1369 نفر مرد و زن از گرسنگی و بیماری تلف شدند به طوری که بعد از قحطی در روستای زیادآباد 23 نفر انسان ، 9 رأس گاو ، 190 رأس گوسفند و 128 رأس الاغ بیشتر باقی نمانده بود. نوشته اند در روستای زیادآباد 153 درب خانه بر اثر مرگ و میر صاحبانشان ، بسته شد. جنازه مردم در خانه ها گندیده و روستا بوی تعفن گرفته بود. بعضی از جنازه ها به نحوی توسط وحوش خورده شده بودند که قابل شناسایی نبودند. از بعضی از افراد فقط چند تکه استخوان در اطراف خانه چیزی باقی نمانده بود. 

     در آن زمان در میمه و سایر قراء تابعه نیز اوضاع بهتر نبود. نقل قول می شود که بعد از قحطی در شهر میمه فقط 143 نفر افرادی که اندوخته ای داشتند از این بلای هولناک جان سالم به در برده بودند. اوج زمان قحطی 6 ماه بود و بعد از آن با شروع فصل بارندگی کم کم انسانهای باقیمانده از قحطی به نواحی گرمسیری که محصولات زراعتشان رسیده بود رفته و مشغول کارگری شدند. افرادی هم که قدرت مهاجرت نداشتند از عطف و پوست درختان ، پوست بو داده گوسفند ، استخوان بو داده و برگ درختان و گیاهان تغذیه کردند و توانستند خود را از هلاکت نجات دهند.   

     مرحوم حاج عباسعلی اسگری نقل می کردند که خود شاهد بودم حیوانی مرده بود و شبانه لاشه آنرا به گودال میان ده برده بودند. صبح تعدادی از اهالی میمه از شدت گرسنگی دور لاشه یک حیوان ازدحام و هر کسی مقداری از گوشت و حتی استخوانهای آن را می برید و برای خوردن با خود می برد.  

    مرحوم حاج ناصر گرانمایه نقل می کردند که در روستای ازون زنی فرزند یکساله همسایه را سر بریده و آن را قطعه قطعه کرده و در دیزی گذاشته و برای خوردن پخته بود. همسایه ها از جریان مطلع و به حکومتی در میمه گزارش کردند. مأمورین حکومتی پس از تحقیق از خانه متهمه تکه هایی از بدن کودک را در درون دیزی در تنور بود پیدا کردند و به منزل حاکم آوردند در منزل حاکم محتویات دیزی را در تشتی خالی کردند و من خود ناخنها و استخوانهای کوچک طفل را در تشت دیدم به دستور حاکم آن زن را سر تراشیدند و سوار بر الاغ لخت در تمام روستاهای منطقه گرداندند.

     همچنین نقل قول می شود در روستای وزوان به خاطر سرقت یک گوسفند صاحبخانه و فرزندش را سارقین سر بریدند. متأسفانه بعد از قحطی به دلیل آلودگی منطقه به جنازه های متلاشی شده و نبود امکانات بهداشتی و پزشکی ، بیماری وبا و طاعون در منطقه شایع و بازعده ای از اهالی به کام مرگ می روند. خدایشان رحمت کند.

    مبحث بعدی قسمت سوم ضرب المثل های میمه ای

    (نکته:  برای تنوع مطلب و جهت احترام به حوصله خوانندگان مباحث را به تاریخی و ادبی تقسیم کردم و به نوبت منتشر می کنم)



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( پنج شنبه 86/8/10 :: ساعت 4:2 عصر )
    JavaScript Codes
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن