سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند مرا سخت گیر و آزار دهنده برنینگیخت؛ بلکه مرا آموزگاری آسان گیر برانگیخت . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سیمای تاریخی میمه - نتیجه صدرالاسلام
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
: جستجو
اوقات شرعی

  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 66
  • بازدیدهاازاسفند85: 431194
    » درباره من
    سیمای تاریخی میمه - نتیجه صدرالاسلام
    علی وطن خواه
    وبگردی که درسال 83 به فکر قدیمیان خود افتاد

    میرزا حسن شهیدی متخلص به (طوبی) از علمای قرن 18 در منطقه میمه ویدئو
    » پیوندهای روزانه
    آلبوم میمه ای ها [671]
    میمه ای ها [230]
    [آرشیو(2)]


    » یادداشت ها < درصورت خالی بودن به آرشیو بروید >
    سخن مسئول سایت[48] . سیمای تاریخی میمه[22] . چهره ها[20] . ادبیات و ضرب المثل های میمه ای[11] . معرفی بلاگر[10] . اماکن تاریخی میمه[8] . گویش میمه[7] . اخبار میمه[6] . مذهب در میمه[6] . گزارش تصویری[5] . میمه[5] . وطن خواه[5] . ویژه[4] . جغرافیای میمه[3] . اسطوره ها[2] . وجه تسمیه میمه[2] . تبریک و تسلیت . رمضان . محرم . محلات میمه . محیط زیست منطقه میمه . شهدای . شهرها و روستاهای منطقه میمه . صدرالاسلام . صنعت و معدن درمیمه . فرش در میمه .
    » آرشیو مطالب
    اخبار میمه
    جغرافیای میمه
    اماکن تاریخی میمه
    مذهب درمیمه
    فرش میمه
    گویش میمه
    اسطوره ها
    معرفی بلاگر
    تبریک و تسلیت
    وجه تسمیه
    سیمای تاریخی میمه
    محلات میمه
    چهره ها
    سخن مسئول سایت
    شهرها و روستاهای منطقه میمه
    محیط زیست منطقه میمه
    ادبیات و ضرب المثل های میمه ای
    گزارش تصویری
    ویژه های میمه

    » لوگوی وبلاگ


    » لینک دوستان
    وبلاگی از ازان
    شاعر وزوانی
    میمه ی اصفهان
    دانشجو دات ای تی وزوان
    وبلاگ هیات قمربنی هاشم (ع)
    وبلاگی از وزوان - یک کاسه داغ کاچی
    کیمیا
    هیات کریم ال طه
    میمه قرق
    دکتر هادیزاده
    آرمان هاشمی
    لایبیدی ها
    خاک آشنا
    وطن خواه
    آلبوم میمه ای ها
    شهرداری میمه
    سه کلهرود
    وبلاگ ازان
    پیک میمه
    حسن رباط
    مقصود
    صبح میمه
    هیات جانثاران - سرکار خانم متقی
    میمه سیتی
    سایه بید
    شرکت اینترنتی جم
    وزوان سیتی
    نوید توکل
    آقای فخریان
    ویو زادگاه من
    شفق جوشقان
    وز- وان
    مهندس شهنازی - استرالیا
    آموزشگاه زبان پارسه میمه
    ترنج جوشقان
    غلانیوز
    روستای من ازان
    وزوان سیتی
    قهرودی ها
    آرمان جوشقان
    کامویی ها

    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب
    »» وقا یع تاربخی میمه - جنگ ورکان - قسمت دوم

    از امروز  مطالب جدیدی را درخصوص وقایع تاریخی میمه - شاعران و ضرب ا لمثل های میمه ای  که جملگی نتیجه تلاش و تحقیق دوست اندیشمند جناب حاج آقا محمدتقی معینیان است ، برای شما منتشر می کنم. فی الواقع این تحقیقات ارزشمند مرجعی مفید و مستند ازتاریخ میمه است که قطعا برای شما جالب و خواندنی می باشد. 

    1-  جنگ ورکان

     

      قسمت دوم و پایانی :

    وقتی نیروهای رضاخان به ورکان می رسند قلعه توسط نیروهای ماشاالله خان تصرف شده است لذا جهت باز پس گیری قلعه جنگی سخت بین نیروهای ماشاالله خان و نیروهای رضاخان درگیر      می شود در این جنگ قلعه میرزا ابوالحسن خان دوباره به تصرف نیروهای رضاخان درمی آید و      2 نفر از نیروهای ماشاالله خان کشته و تعداد 15 نفراسیر می گردند . سرافراد کشته شده توسط  سید محمود نجف آبادی که فردی سنگدل و خون آشام بود بریده و بر سر نیزه به همراه اسراء به میمه آورده می شود . این سرها به مدت سه روز بدستور رضاخان در محل فعلی باغ ملی بعنوان سندی بر پیروزی (نیروهای رضاخان و چریکهای محلی) بر نیروهای نایب حسین کاشی بردار آویخته می شود . اسرا نیز چند روزی در روستاهای منطقه گردانده و سپس در میمه زندانی   می شوند .

    پس از اینکه وثوق الدوله بعنوان نخست وزیر انتخاب شد و نایب حسین و سردار کاشی و یارانش را دستگیر و اعدام کرد . به دستور وثوق الدوله بر اثر شکایت اهالی شهر میمه سردار جنگ بختیاری حاکم اصفهان با بسیج نیرو های دولتی به تعقیب یاغیان و اشرار می پردازد.

     برای رسیدگی به شکایت اهالی میمه علیه رضاخان ، او را که در شهر تیران بود از منطقه تیران به حکومتی در اصفهان احضار می کند   رضا خان از رفتن به خدمت سردار جنگ خودداری و نامه ای توهین آمیز برای سردار جنگ  می فرستد . سردار جنگ برای دستگیری رضاخان و جعفرقلی خان چرمهینی با قشون خود به منطقه تیران و کروند می رود ، رضاخان از ماجرا باخبر می شود . سواران ماشاالله خان کاشی را که به اسارت گرفته بود به کمک جعفر قلی خان از میمه به قلعه زیاد آباد منتقل و شبانه به قلعه سفید تیران منتقل و در این قلعه زندانی می کند و خود به ارتفاعات منطقه تیران   می رود .

    سرانجام نیروهای سردار جنگ آنان را تعقیب و در نزدیکی قهدریجان بین دو طرف جنگی درگیر می شود . اسرا آزاد و سی تن از یاران رضاخان کشته و تعداد 15 نفر از جمله جعفرقلی خان و پسر خواهرش علینقی چی دستگیر می شوند رضاخان نیز از داخل کاریزی به نجف آباد می گریزد و در نجف آباد دستگیر می شود .

    رضاخان و جعفرقلی خان به اصفهان منتقل و در اصفهان زندانی می شوند جعفرقلی براثر جراحات درگیری ، در داخل زندان می میرد و رضاخان نیز  در میدان امام اصفهان به دار مجازات آویخته   می شود .  

        تصاویرمربوطه

     

     

    + وقا یع تاربخی میمه - جنگ ورکان -قسمت اول



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 10:30 صبح )
    »» وقا یع تاربخی میمه - جنگ ورکان -قسمت اول

    از امروز  مطالب جدیدی را درخصوص وقایع تاریخی میمه - شاعران و ضرب ا لمثل های میمه ای  که جملگی نتیجه تلاش و تحقیق دوست اندیشمند جناب حاج آقا محمدتقی معینیان است ، برای شما منتشر می کنم. فی الواقع این تحقیقات ارزشمند مرجعی مفید و مستند ازتاریخ میمه است که قطعا برای شما جالب و خواندنی می باشد. 

    آشنایی با موضوع ، توانایی و پشتکار،  موجب موفقیت در نویسندگی می شوند و این همان خصوصیاتی است که در شخصیت فرهنگی و علمی آقای محمدتقی معینیان ،  می تواند دید.
    نگاه آقای معینیان  نگاه خاصی است. میمه پژوهی ، محیط زیست و مذهب  درهم آمیخته است . البته جامعه شناسی ، تایخ نگاری و قوم نگاری رانیز باید به این موئلفه ها افزود. به این دلیل است که او نویسنده‌ی خوب خوانده‌ای است. نویسنده ای متفکر  و این بخاطر همان خوب خواندن است. از دیگر خصیصه‌های آقای معینیان اینست که او در عین حال روی چند اثر کار می‌کند و این خیلی مهم است.

     

    آثاری که تاکنون از آقای معینیان منتشر شده است :

    میمه شهری ناشناخته درحاشیه کویر، در دو جلد، چاپ جهاددانشگاهی اصفهان (به زودی در کتابفروشی ها عرضه می شود)

    پناهگاه حیات وحش موته

    ابیانه ،نگین قرمز رنگ   استان اصفهان

    جانوان تالاب هورالعظیم در سه جلد

    بررسی زمین های ناحیه هورالعظیم

    پرورش ماهی (ماهیان گرمابی وسردآبی) چاپ 85 انتشارات گوتنبرگ  

     جغرافیای طبیعی زاینده رود  

     تالاب گاوخونی  

    بزرگترین تالاب هورالعظیم 

    حشره شناسی  

    جغدهای  ایران و جهان 

    پستانداران آبزی 

    لاک پشت های ایران و جهان   

    و چند اثر دیگر که هم اکنون محقق گرامی درحال تالیف آنهاست.

    کتاب  میمه شهری ناشناخته در حاشیه کویر به طور گسترده به بررسی تاریخ و سنن مردم منطقه میمه به ویژه شهر میمه می پردازدو تنها مرجع علمی و فرهنگی منطقه میمه به شمار می رود.توصیه اینجاب به دوستداران فرهنگ و تاریخ میمه  اینست که حتما این کتاب را برای کتابخانه منزل و محل کار خود تهیه کنند چراکه سندیت تاریخ موطن شما  نوشتار متقن این نویسنده گرامی است.

     

    و اما وقایع و حوادث تاریخی میمه

     

     1-  جنگ ورکان

       قسمت اول:

    دراواخر حکومت قاجار بویژه در زمان محمد علی شاه و زمانی که احمد شاه به سن قانونی نرسیده بود و کشور را عضدالملک و ناصرالملک  اداره می کردند .اوضاع کشور بی نهایت متزلزل و بحرانی و هرج ومرج و ناامنی سراسر کشور را فرا گرفته بود . در اطراف و اکناف کشورهر طایفه یا ایلی که تعدادی تفنگچی در اختیار داشت  کوس ملوک الطوایفی و یاغیگری سرداده بودند . قانون و انضباطی در کار نبود . در آن زمان نایب حسین کاشی و پسرانش ماشاالله خان و لشکر شجاع ( که مظالم وی را تا قائنات هم یاد می کنند)، تعدادی حدود 500 نفر مفت خوار و یاغی بدور خود جمع و مناطقی از کاشان و روستاهای اطراف آن را در سیطره خود گرفته بودند و برجان ، مال و ناموس مردم مستولی و انواع و اقسام جنایات را مرتکب می شدند . نایب الحکومه بلوک جوشقان و میمه در آن زمان رضا خان جوزدانی داماد پسر نایب حسین کاشی بود . در سفری زن ماشا الله خان برای دیدن دختر خود که همسر رضا خان بود به میمه می آید . و مورد بی احترامی و بی حرمتی دامادش رضاخان قرار می گیرد . ماشاالله خان پس از مطلع شدن از بی حرمتی دامادش تصمیم   می گیرد که به مناطق تحت سیطره رضاخان ( بلوک جوشقان و میمه ) حمله کند و این منطق را تحت سیطره و محدوده مالیاتی خود در آورد . پس از اطلاع اهالی میمه از نقشه شوم نایب حسین ، تعدادی از بزرگان و خوانین میمه هدایایی را از قبیل گوسفند ، روغن و پنیر محلی و تعداد زیادی قاشق شربت خوری چوب شمشاد و چند طاقه شال کشمیری و مبلغی پول را توسط همسر نایب عبدالله ( نماینده ظل السلطان در بلوک جوشقان ) که نسبت خویشاوندی با نایب حسین داشت بعنوان پیش کش برای نایب حسین به کاشان می فرستند و وی را از حمله به منطقه میمه منصرف می کنند .       

    ماشاالله خان برای گوشمالی رضاخان وقتی از حمله به میمه منصرف می شود تعداد12 نفر از سواران خود را مأموریت می دهد که قلعه میرزا ابوالحسن خان را در روستای ورکان    ( که از مناطق تحت سیطره رضاخان بود ) اشغال کنند . وقتی رضاخان از ماجرا تصرف قلعه با خبر می شود سید محمود نجف آبادی و چند نفر از سواران خود را به ورکان می فرستد تا از چگونگی ماجرا با خبر شود . سید محمود شبانه به داخل قلعه میرزا ابوالحسن خان می رود و نیروهای ماشاالله خان را غافلگیر کرده وپس از خلع سلاح در قلعه زندانی می کند .

    وقتی خبر تصرف قلعه به ماشاالله خان می رسد  وی با 100 سوار برای نجات نیروهایش به قلعه ورکان حمله  ور می شود رضا خان برای مقابله  با هجوم ماشاالله خان علاوه بر نیروهای حکومتی تعدادی از اهالی میمه را نیز مسلح و بعنوان چریک روانه ورکان می کند . 

     

    ادامه  دارد  ......

    1-چریکهای میمه ای عبارت بودند از غلامحسین پسر رمضان هاشمی ،ارباب غلامحسین صابری ، غلامعلی اسدی پسر رحیم اسد ، بنی لر ، رمضانعلی دهقان معروف به رمضانعلی مشهدی ، حاج سیف الله زاهدی ، حاج محمد صادق معینیان به سردستگی ارباب غلامحسین صابری .



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( سه شنبه 86/7/10 :: ساعت 9:27 صبح )
    »» حاکمان میمه (4)

     مطالب چکیده تحقیقات علمی دوست اندیشمند و محقق آقای محمدتقی معینیان است که درهمین جا از ایشان تشکر می کنم.

    تاقبل از زمان افتتاح بخشداری میمه  افراد ذیل به عنوان نایب الحکومه  بلوک جوشقان و میمه منصوب و دارای صدارت بودند:

    1- محمدکریم خان سالار برومندگزی (زمان رضاه شاه)

    2-  احمدخان حیدری مورچه خورتی پسر بزرگ حیدرعلی خان سرتیپ زمان رضاه شاه

    3-  امامقلی خان حیدری مورچه خورتی پسر دوم حیدرعلی خان

    4-  محمدخان کریمیان اصفهانی (اواخر دوران رضاه شاه )

    5-  میرزاحبیب الله خان فاطمی نائینی (دراوایل دوران پهلوی دوم )

    6-  محمدخان سخابی (دردوران محمدرضاه شاه )

    7- غلامعلی خان تجلی تهرانی (درزمان پهلوی دوم )

    8-  عباس آزادکاشانی  (پهلوی دوم )

    9- احمدخان آزاد کاشانی (در پهلوی دوم )

    بعد از افتتاح بخشداری میمه در سال 1345 بخشداران میمه به شرح ذیل بودند

    1-  حبیب الله خان یزدان شاهمرادی اصفهانی به عنوان اولین بخشدار

    2-  محمداشکانی ترک

    3-  حسن اربابی قمصری

    4-  محمدحسن ستاری

    5- احمدبهبهانی

    6-  حسینعلی میرزای سنجابی

    7-  محمدحسن کیهان 

    8-  عبدالحسین محمودی

    9-  محمدعلی اربابی قمصری

    10  - کاشانی

     11 - ساجدی

    12 - مجتهدی

    13 - کشتکار

    14 - کلیجی

    15 - قاسمی

    16 - مصروفی کریمی

    17 - بصیری

    18 - مرتضوی

    19 - مستولی زاده

    20 - باقری

    21 -  صرامی

    22- رضوانی

    23 -  باقریان

    و بهزاد حسینی اولین بخشدار بومی . 



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( یکشنبه 86/4/31 :: ساعت 4:52 عصر )
    »» حاکمان میمه (3)

    درادامه مبحث حاکمان میمه که به استنادتحقیقات علمی دوست اندیشمند و محقق آقای محمدتقی معینیان برای شما می نویسم به  دوران قاجار می رسیم.

    درسال های 1278 شاهزاده علاءالسلطان به حکومت بلوک جوشقان و میمه  منصوب می گردد. سردار اسعدبختیاری دریادداشتی راجع به قیام مشروطیت می نویسد: از جوشقان علاء السلطان و منتظم الدوله بادویست سوار روانه قم نمودم که شهر را تصرف کنند.

    درکتاب مرآه البلدان درمورد بلوک جوشقان و قراء خمسه آمده است : در سال 1285 تا1299هجری شمسی قریه میمه و جوشقان که از ولایات کاشان بودند تیول نواب و بهرام میرزا معزالدوله پسر عباس میرزا نایب السلطنه وزیر عدلیه عظمی بود.

    درزمان مظفرالدین شاه قاجار هم شاهزاده غلامعلی میرزا نوه حسین خان نماشباشی به حکومت بلوک میمه و جوشقان منصوب می شود.  درسال 1286و درزمان حکومت محمدعلی شاه قاجار ، محمدکریمخان بختیاری نایب الحکومه بلوک جوشقان و میمه می شود و بعد از وی در سال  1287  آقا مرتضی قلی خان صمصام بختیاری به حکومت می رسد.

    درسال 1288 و در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار از طرف اصفهان شاهزاده احمدعلی میرزا صاحبقرانی به حکومت میمه و جوشقان می رسدکه تازمان احمد شاه این مقام را عهده دار بوده است  اما دراوایل حکومت احمد شاه قاجار رضاخان جوزدانی  حاکم بلوک جوشقان و میمه می گردد. می رسد.

    بعد از دستگیری و اعدام رضاخان جوزدانی به جرم نافرمانی و قیام علیه دولت ،دوباره از طرف سردار جنگ (حکومتی اصفهان) شاهزاده احمدعلی میرزا صاحبقرانی از اهالی روستای قاسم آباد دوباره به نایب الحکومه بلوک جوشقان و میمه منصوب می شود.

    ادامه دارد....



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( جمعه 86/4/29 :: ساعت 2:57 عصر )
    »» حاکمان میمه ( 2)

    درادامه مبحث حاکمان میمه از آغازسلطنت پادشاهان صفوی تاکنون که از دیروز به استنادتحقیقات علمی دوست اندیشمند و محقق آقای محمدتقی معینیان برای شما می نویسم به حکومت افشاری می رسیم .

    در زمان حکومت افشاریان حکومت بلوکات مستقیما زیر نظر دولت مرکزی اداره می شده است و در زمان نادرشاه افشار فرمانی اینگونه صادر می شود:از باب ابواب تحصیل ریاکان دعوا پنج الف و نودوپنج نادری از بابت مسترد انجام تحویل داران و صرافان یک هزار و چهارصد نادری و از بابت تفاوت جریمه کلانتر بلوک جوشقان چهارده هزار نادری دریافت نمودیم. شهر شوال 1158.

    در زمان نادرشاه افشار در سنه 1269 کاشان از اصفهان و قم جدا و حاکم مستقلی به نام " محمدابراهیم خان یزدی " به حکومت محلی منصوب می شود. از طرف وی برای بلوک جوشقان و میمه " امیر اسماعیل میرزای کاشی   به عنوان نایب الحکومه منصوب گردید. درادامه در زمان کریمخان زند هم میرزاابوالحسن غفاری به حکومت کاشان ،قم،نظنز و بلوک جوشقان و میمه انتخاب می شود.

    اعتمادالسلطنه درکتاب مرآت البلدان نوشته است : دراوائل حکومت قاجار بلوک جوشقان و میمه ،خوانسار و گلپایگان برعهده "محمدناصرخان ظهیرالدوله  " بوده است . بعداز وی،  حکومت به " سهام السلطنه " می رسد. بعداز سهام السلطنه  نیز حکومت بلوکات جوشقان و میمه به "امامقلی خان " واگذار می گرددد.

    اما در زمان حکومت ناصرالدین شاه حکومت بلوکات جوشقان و میمه به پسر ناصرالدین شاه مسعود میرزا ملقب به ضل السلطان واگذار گردید.

     ادامه دارد...



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( پنج شنبه 86/4/28 :: ساعت 11:13 صبح )
    »» حاکمان میمه (1)

    از امروز سعی دارم مبحثی تحت عنوان حاکمان میمه از آغاز سلطنت پادشاهان صفوی تاکنون را

    به اجمال در چند قسمت برای شما بنویسم.

    گفتنی است مطالب چکیده تحقیقات علمی دوست اندیشمند و محقق آقای محمدتقی معینیان است

     که درهمین جا از ایشان تشکر می کنم .

    براساس مدارک و اسناد تاریخی حاکمان منطقه میمه از دوره صفویه تاکنون اکثرا از شاهزادگان

    اصفهان و افراد نفوذ منطقه بوده اند.

    این اسناد نشان می دهد" اسکندربیک ترکمان" حاکم بلوک جوشقان و میمه اولین حاکم میمه در این

    دوره تاریخی بوده است که درکتاب عالم آرای عباسی به ان اشاره گردیده است .

    بعد از اسکندربیک ترکمان ، شاهزاده "حاجب سعید" (حاج محمدسعیدکه درمیمه قناتی به نام وی

    وجود دارد)حاکم بلوکات جوشقان و میمه می شود.

    جرج کرزن در کتاب ایران و قضیه ایران آورده است در سفری به اتفاق شاهزاده حاجب سعید صاحب

     منصب بلوک جوشقان ومیمه برای شکار گور خر به منطقه گبراباد وعزیزمحترم در حاشیه ارتفاعات

    کرکس رفتیم.

    اما در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی 1666میلادی "ملامحمدجعفر صفوی" فرزند حاج محمد

    سعید به عنوان سربلوک جوشقان و میمه منصوب می شود.

    عده ای از سالخوردگان میمه عقیده دارند تخت معروف محمدجعفر(ممجعفر) درمجاورت تخت سرخ

    به وسیله این حاکم بعد از عصیان در برابرحکومت مرکزی حصارکشی و از ان به عنوان جان پناه

    استفاده می شده است.

    در زمان حکومت شاه سلطان حسین آخرین شاه صفوی نیز بلوک جوشقان و میمه به عنوان تیول

    به " موسی بیک قوللرآقاسی" ، بیگلربیگی سابق آذربایجان واگذار می گردد.

    ادامه دارد....



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » علی وطن خواه ( چهارشنبه 86/4/27 :: ساعت 4:15 عصر )
    <      1   2   3   4      >
    JavaScript Codes
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن